27. dubna 2018

Je Pán Ježíš totožný s archandělem Michaelem?

Některé církve ztotožňují archanděla Michaela s Panem Ježíšem Kristem, tento názor zastávají například Adventisté sedmého dne, nutno však podotknout, že většina reformovaných církví v současné době tento nebiblický názor nesdílí a nezastává.

Můžeme pro tvrzení, že archanděl Michael je totožný s Pánem  Ježíšem Kristem najít oporu v Bibli? Je Pán Ježíš (věčný Boží Syn) totožný s archandělem Michaelem (stvořenou bytostí)?

Slovo „archanděl“ se v Bibli vyskytuje pouze dvakrát a to v 1. Tesalonickým 4:16 "
protože za zvuku přikazujícího zvolání, hlasu archanděla a Boží polnice sám Pán sestoupí z nebe a mrtví v Kristu vstanou nejdříve" a v Judův 1:9 "Vždyť ani archanděl Michael, když se s Ďáblem přel o Mojžíšovo tělo, si nedovolil vynést potupný soud, nýbrž řekl: ‚Kéž tě napomene Pán"

Verš v Judův 1:9 konkrétně uvádí archanděla Michaela, to by mohlo naznačovat, že Michael je skutečně jediným archandělem, nicméně Daniel 10:13 popisuje Michaela jako "jednoho předního z knížat" což naopak naznačuje existenci více než jednoho archanděla, protože dává archanděla Michaela na stejnou úroveň s ostatními "z předních knížat."  v této souvislosti je třeba podotknout, že jediný není to samé co jedinečný. Daniel 10:21 dále popisuje archanděla Michaela jako "kníže vaše" -
Já ti však oznámím, co je zapsáno v přípisu pravdy. Není totiž jiného, kdo by se odhodlal zasahovat se mnou proti nim, kromě vašeho knížete Michaela. (Daniel 10:21) a Daniel 12:1 označuje Michaela jako "knížete velikého, jenž zastává tvůj lid" - A právě v onom čase povstane Michael, ten velký kníže, jenž zastává tvůj lid, a nastane čas soužení, k jakému nedošlo, co jsou národem, až do onoho času. A právě v onom čase unikne tvůj lid, každý, kdo se nachází zapsán v knize. (Daniel 12:1)

Kniha Danielova se zmiňuje o archandělu Michaelovy, ale v popisovaném Danielově vidění je popisována ještě jedna osoba:
Dvacátého čtvrtého dne prvního měsíce, když jsem byl na břehu té velké řeky, totiž Tigridu, pozvedl jsem oči a spatřil jsem, hle, jakéhosi muže, oděného lněným oděvem, boky přepásané zlatem z Úfázu, tělo měl jako drahokam, ve tváři oslnivý jas, oči jak ohnivé pochodně, jeho paže a chodidla se leskly jako leštěný bronz a hřmot jeho slov byl hřmotem davu. (Daniel 10:4-6)

Ta osoba „muž oděný v lněném oděvu“ (Da 10,5), která vypadala „jako člověk“ (Da 10,18), byl Pán Ježíš Kristus, což vyplývá z popisu (Da 10,6) z toho vyplývá, že archanděl Michael nemůže být Pán Ježíš Kristus.

A hle, kdosi podobný synům lidským
(kdosi podobný Synu člověka) se dotkl mých rtů. Otevřel jsem tedy ústa, abych promluvil a řekl tomu, jenž stál naproti mně: Můj pane (Můj Pán, můj Bůh), kvůli tomu vidění na mě přišly křeče a nedokázal jsem se vzchopit.
Jak by tedy mohl takovýhle otrok mého pána hovořit s takovýmto mým pánem? Vždyť ve mně už vůbec nepozůstává síla ani dech nezůstal ve mně. Ale znovu se mne dotkl kdosi vzhledem jako člověk a posílil mne. Pravil: Neboj se, muži převzácný. Pokoj tobě
(Pokoj vám).  Buď silný, jen buď silný. A když se mnou hovořil, posílil jsem se, takže jsem řekl: Nechť můj pán hovoří, neboť jsi mi dodal sílu. Pravil: Zdali víš, proč jsem za tebou přišel? Já se totiž zase vrátím, abych bojoval s velitelem Persie. A zatímco já odcházím, hle, přichází velitel Řeků. Já ti však oznámím, co je zapsáno v přípisu pravdy. Není totiž jiného, kdo by se odhodlal zasahovat se mnou proti nim, kromě vašeho velitele Michaela. (Daniel 10:16-21)

Stojí za povšimnutí, že Daniel tuto osobu nazývá svým pánem, přičemž
klanět se andělům, není biblické, neboť jsou to jenom Boží služebníci:

„Padl jsem tedy k jeho nohám, abych se mu klaněl, ale on mi řekl: „Pozor, nedělej to! Jsem jen Boží služebník, tak jako ty a tvoji bratři, kteří mají Ježíšovo svědectví. Klaněj se Bohu!“ Vždyť Ježíšovo svědectví je duchem proroctví.“ (Zjevení 19:10)

Dále je tu pasáž z 
Judův 1:9 "Vždyť ani archanděl Michael, když se s Ďáblem přel o Mojžíšovo tělo, si nedovolil vynést potupný soud, nýbrž řekl: ‚Kéž tě napomene Pán"

Z  této pasáže je zřejmé, že sám archanděl Michael, který se přel se satanem o Mojžíšovo tělo se neodvažuje vynášet soud, ale odkazuje se na svého Pána, neboť "všechen soud byl svěřen Synu" Jan 5:22


Proto ho také Bůh povýšil nade vše (i nad anděli) a dal mu jméno, které je nad každé jméno (i nad jméno Michael), aby se ve jménu Ježíše sklonilo každé koleno; ti, kdo jsou na nebi i na zemi i pod zemí, a k slávě Boha Otce aby každý jazyk vyznal, že Ježíš Kristus je Pán. 
(Filipským 2:9-11)

O Kristu je psáno:
"posadil ho po své pravici v nebesích, vysoko nad každou vládu i autoritu i mocnost i panstvo a nad každé jméno, které je jmenováno nejenom v tomto věku, ale i v budoucím. A všechno podřídil pod jeho nohy a dal ho za hlavu nade vším církvi, která je jeho tělem, plností toho, jenž všechno ve všem naplňuje" (Efezským 1:20-23), zatímco o andělých je psáno:
Bůh nepodřídil andělům budoucí svět, o kterém mluvíme. (Židům 2:5)


Komu kdy z andělů Bůh řekl:
‚Ty jsi můj Syn, já jsem tě dnes zplodil!‘ A jinde se praví: ‚Já mu budu Otcem a on mi bude Synem.‘ A když chce uvést Prvorozeného do světa, praví opět: ‚Ať se mu pokloní všichni andělé Boží!‘ O andělích je řečeno: ‚Jeho andělé jsou vanutí větru a jeho služebníci plápolající oheň.‘ O Synovi však:Tvůj trůn, Bože, je na věky věků a žezlo práva je žezlem tvého království.‘ (Židům 1:5-8)


Z výše uvedeného je zřejmé, že
archanděl Michael nemůže být totožný s Pánem Ježíšem Kristem.



 

1 komentář:

  1. Ježíš je archanděl Michael. Archanděl je jenom jeden jediný a je to obraz Svatého Ducha v časoprostoru.

    OdpovědětVymazat