25. ledna 2019

O yzopu, očistění, oběti a prolití krve

Yzop je malá rostlinka, která roste na vlhkých místech "až po yzop, který roste na zdi" (1. Královská 5,13), penicilin byl údajně objeven právě na této rostlince.

Yzop byl v starozákonní době používán ve třech případech:

Za prvé: Před odchodem z otroctví v Egyptě měli Izraelci ve svých rodinách porazit beránka (jehně) a jeho krví ve které byl namočen yzop měli potřít nadpraží a na obě veřeje dveří domů ve kterých přebývali, to byla forma ochrany a záchrany před ranou kterou Hospodin postihl Egypt, před působením zhoubce, který v celém Egyptě hubil všechno prvorozené.


Mojžíš tedy svolal všechny izraelské starší a řekl jim: Vyberte si a vezměte jehně po svých rodinách a zabijte velikonoční oběť. Vezmete svazek yzopu, namočíte do krve v misce a z krve v misce nanesete na nadpraží a na obě veřeje. A nikdo z vás ať nevyjde ze dveří svého domu až do rána. Když bude Hospodin procházet, aby postihl Egypt, a uvidí krev na nadpraží a na obou veřejích, pomine Hospodin ty dveře a nedovolí ničiteli vstoupit do vašeho domu, aby vás postihl. (Exodus 12,21-23)

Za druhé: Yzop se používal při očišťování malomocných, bylo třeba vzít dva ptáky, jeden z nich byl při obřadu zabit, druhý byl spolu s yzopem ponořen do krve toho zabitého a vypuštěn na svobodu. Yzop se také používal při očišťování domů které byly nakaženy malomocenstvím.


Hospodin promluvil k Mojžíšovi: Toto je zákon o malomocném v den jeho očišťování, kdy bude přiveden ke knězi. Kněz vyjde ven za tábor. Když kněz uvidí, že rána malomocenství byla na člověku postiženém malomocenstvím uzdravena, kněz přikáže přinést za toho, kdo je očišťován, dva čisté živé ptáky, cedrové dřevo, karmínové barvivo a yzop. Pak kněz přikáže zabít jednoho ptáka nad hliněnou nádobou s pramenitou vodou. Toho živého ptáka vezme spolu s cedrovým dřevem, karmínovým barvivem a yzopem a ponoří je s živým ptákem do krve ptáka zabitého nad pramenitou vodou. Sedmkrát stříkne na toho, kdo je očišťován od malomocenství, prohlásí ho za čistého a propustí živého ptáka do otevřené krajiny. Ten, kdo se očišťuje, si vypere oděv, oholí si všechny vlasy, umyje se vodou a bude čistý. Potom vejde do tábora a zůstane po sedm dní mimo svůj stan. (Leviticus 14,1-8)

Aby očistil dům od hříchu, vezme dva ptáky, cedrové dřevo, karmínové barvivo a yzop. Pak zabije jednoho ptáka nad hliněnou nádobou s pramenitou vodou, vezme cedrové dřevo, yzop, karmínové barvivo a živého ptáka, ponoří je do krve zabitého ptáka a do pramenité vody a stříkne sedmkrát na dům. Tak dům krví toho ptáka, pramenitou vodou, živým ptákem, cedrovým dřevem, yzopem a karmínovým barvivem očistí od hříchu. Živého ptáka propustí ven za město do otevřené krajiny, vykoná za dům obřad smíření a bude čistý. Toto je zákon pro všechny rány malomocenství a ekzémy, pro malomocenství na oděvu i na domě, pro otok, vyrážku a světlou skvrnu, pro poučení, kdy je něco nečisté a kdy čisté. Toto je zákon o malomocenství. (Leviticus 14,49-57)


Za třetí: Když byli Izraelci na pochodu pouští z Egypta do zaslíbené země a některý z nich se dopustil přestoupení.


Yzop se používal při přípravě popela, který sloužil k přípravě tzv. „vody očišťování“, kterou měli být pokropeny osoby i věci. Pro tento účel byla zabita červená (rudá) kráva a  spálena spolu s yzopem, její popel byl sebrán a kněží ho nesli s sebou. Když někdo zhřešil dalo se trochu popela do vody a hříšník byl touto směsí postříkán.

Hospodin promluvil k Mojžíšovi a k Áronovi: Toto je ustanovení zákona, které přikázal Hospodin: Pověz synům Izraele, aby k tobě přivedli rudou krávu bez vady, na které není vada a na kterou nebylo vloženo jho. Dejte ji knězi Eleazarovi. Ten ať ji vyvede ven za tábor a ať ji zabijí v jeho přítomnosti. Kněz Eleazar ať vezme na svůj prst trochu její krve a stříkne krví sedmkrát směrem k přední straně stanu setkávání. Pak ať spálí krávu před jeho zrakem -- její kůži, maso a krev spálí spolu s jejími výměty. Kněz ať vezme cedrové dřevo, yzop a karmínové barvivo a hodí to doprostřed ohně s krávou. Kněz si vypere šaty, umyje si tělo vodou a potom vejde do tábora; avšak kněz bude až do večera nečistý. Ten, kdo ji spálil, si vypere ve vodě šaty, umyje si tělo vodou a bude nečistý až do večera. Pak čistý člověk sebere popel z krávy a uloží ho venku za táborem na čisté místo. Bude pro pospolitost synů Izraele uchován na očistnou vodu; je to na očištění.
(Numeri 19,1-9)

Dále Mojžíš yzopem pokropil knihu Zákona a lid:


Neboť když Mojžíš pověděl všemu lidu každé nařízení podle Zákona, vzal krev telat a kozlů s vodou a se šarlatovou vlnou a s yzopem, pokropil samu knihu Zákona i všechen lid. (Židům 9,19)

Yzop tedy vždy vidíme v souvislosti s obětí, s prolitím krve a s očišťováním od hříchu, jehož obrazem je malomocenství.


Davidův žalm o yzopu není tedy jen básnickou formulí, ale má v sobě skrytou hlubokou symboliku oběti, neboť v sobě skrývá symboliku odpuštění prostřednictvím prolité krve na kříží Golgoty, protože bez prolití krve není odpuštění.

Očisti mě od hříchu yzopem, a budu čistý, umyj mě, a budu nad sníh bělejší.
(Žalm 51,9)


Stála tam nádoba plná octa; nasadili houbu plnou octa na yzop a podali mu ji k ústům. (Jan 19,29)


Dodatek - Využití yzopu:


Yzop se od starověku používá jako léčivá rostlina a koření, od 10. století se též pěstuje. Obsahuje silice, třísloviny, glykosidy a hořčiny. Má diuretické účinky, mírní trávící obtíže, je vysoce účinný proti zánětům a proti nadýmání. Užívá se jako kloktadlo při suchém kašli, zahlenění a zánětech dýchacích cest; v dýchacích cestách působí dezinfekčně až antibioticky. Podobný účinek se projevuje i při léčbě močových cest.


























Žádné komentáře:

Okomentovat