8. prosince 2018

Pán Ježíš Kristus jako Hospodinův anděl

Hospodinův anděl je Pán Ježíš Kristus před svým vtělením, níže uvedené texty dokládají, že Hospodinův anděl je Bůh, tedy druhá osoba Trojice.

Když se Hospodinův anděl zjevil Hagar poznala, že se nachází v boží přítomnosti a nazvala ho "Bohem vidění"
(Gn 16,13)


Hagar dala Hospodinu, který k ní promluvil, jméno:
Ty jsi Bůh vidění. Neboť si řekla: Což jsem zde také nepohlédla za tím, kdo mě uviděl? (Gn 16,13)

Když Hospodinův anděl hovořil s Abrahámem na hoře M
oria, tak o sobě mluvil jako o Hospodinovi. (Gn 22,15- 16)

Hospodinův anděl zavolal z nebes na Abrahama podruhé
a řekl: Při sobě jsem přísahal, je Hospodinův výrok: Protože jsi učinil tuto věc a neodepřel jsi mi svého jediného syna ...
(Gn 22,15- 16)

Jákobovy se Hospodinův anděl představil jako
Bůh z Bét-elu. (Gn 31,13)

Já jsem Bůh z Bét-elu,
kde jsi pomazal posvátný sloup a kde jsi mi učinil slib. Teď vstaň, odejdi z této země a navrať se do své rodné země. (Gn 31,11-13)


Když Izrael žehnal Josefovi zaměňoval slova "Bůh" a "anděl".


Potom Josefovi požehnal a řekl: Bůh, před nímž chodili moji otcové Abraham a Izák, Bůh, který je mým pastýřem od počátku až do tohoto dne,
anděl, který mě ochraňoval ode všeho zlého, ať požehná tyto chlapce, ať je v nich jmenováno jméno mé a jméno mých otců Abrahama a Izáka. Ať se velice rozmnoží v zemi. (Gn 48,15-16)


V ohnivém keři se Mojžíšovi zjevil Hospodinův anděl, ale Mojžíš se skryl tvář, protože se bál pohlédnout na Boha.
(Ex 3,6)

Dále řekl: Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův.
Mojžíš si skryl tvář, protože se bál pohlédnout na Boha.
(Ex 3:2-6)

Hospodin, který šel před Izraelem v oblakovém sloupu byl anděl Boží.

Hospodin šel před nimi
ve dne v oblakovém sloupu, aby je cestou vedl, a v noci v ohnivém sloupu, aby jim svítil; tak mohli jít ve dne i v noci. (Ex 13,21)
Tu se anděl Boží, který šel před izraelským táborem, odtrhl a šel za nimi, a oblakový sloup se z jejich čela odtrhl a postavil se za ně. (Ex 14,19)


Hospodinův anděl pověděl
Manóachovi, že jeho jméno je podivuhodné (Sd 13,18), což je jedno z Božích jmen. (Iz 9,5)

Neboť chlapec se nám narodil, syn je nám dán; na jeho rameni spočinulo panství. Dal mu jméno Podivuhodný rádce, mocný Bůh, Věčný Otec, Kníže pokoje.
(Iz 9,5)


Gedeon se bál, že zemře, protože spatřil Hospodinova anděla tváří v tvář.
(Sd 6,22-23)


Gedeón zjistil, že to byl Hospodinův anděl. Gedeón řekl: Běda mi, Panovníku Hospodine, protože jsem spatřil Hospodinova anděla tváří v tvář.
Hospodin mu však odpověděl: Pokoj tobě, neboj se, nezemřeš. (Sd 6,22-23)


Když Jákob zápasil s andělem, zápasil s Bohem
(Oz 12,4)


V lůně matky držel svého bratra za patu, v (mužné síle) zápasil s Bohem.
(Oz 12,4)

Pak Jákob zůstal sám a zápasil s ním nějaký muž až do východu jitřenky.
Když viděl, že ho nepřemůže, udeřil ho do kyčelního kloubu, a Jákobovi se vykloubil kyčelní kloub, když s ním zápasil. Pak muž řekl: Pusť mě, neboť vyšla jitřenka. Jákob odpověděl: Nepustím tě, pokud mi nepožehnáš. I řekl mu: Jaké je tvé jméno? Odpověděl: Jákob. Nato řekl: Tvé jméno již nebude Jákob, ale Izrael. Protože jsi zápasil s Bohem i s lidmi a obstál jsi. Jákob se ještě vyptával: Oznam mi prosím své jméno. On řekl: Nač to, že se vyptáváš na mé jméno? A požehnal mu tam. (Gn 32,25-30
)

Z výše uvedeného je zřejmé, že Starý zákon mluví o Hospodinově andělu jako o Bohu. Hospodinův anděl Starého zákona je totožný s Pánem Ježíšem Kristem Nového zákona. Hospodinův anděl se odlišuje od všech ostatních andělů, tím že je nestvořený.



Žádné komentáře:

Okomentovat